Verfasste Forenbeiträge
-
AutorBeiträge
-
Rob de BoerTeilnehmer
Een examen dat, overigens net als vorig jaar, prima te maken was, al zat er veel leeswerk in, met name veroorzaakt door de vraagvormen. De teksten waren interessant en niet al te moeilijk. Een zeer makkelijke literaire tekst zat erin, waarbij het 4-punters regende bij de kandidaten.
Bij ons zat ongeveer de helft van de leerlingen tot het eind, de eersten waren weg na 1 uur en drie kwartier.
Ik ben tevreden! (en hoop op misschien 0,3 als N-term)Rob de BoerTeilnehmerBij mijn groep vwo 6 van 15 leerlingen dito: laagste 28 hoogste 46, gemiddelde 38,3
Rob de BoerTeilnehmerPablo je hebt helemaal gelijk!
Rob de BoerTeilnehmerZeker, het voelt niet goed om het fout te rekenen als leerlingen „kommen und gehen“ hebben toegevoegd.
De vraag is weliswaar: citeer de woordgroep die overeenkomt met „dwars door de maatschappij“ en daar hoort inderdaad kommen en gehen niet bij. Het is echter wel zo dat het CITO met de keuze voor het niet preciseren van „woordgroep“ dit soort antwoorden op zich afroept. Ik vind dat een leerling prima begrijpt waar het over gaat, maar niet precies weet waar woordgroep begint en waar dat ophoudt.
Ik hoop dat het CvtE hierop een aanvulling wil doen, zeker omdat het examen landelijk ook al niet geweldig wordt gemaakt.Rob de BoerTeilnehmerHet lijkt mij dat beide manieren laten zien dat de vraag begrepen is!
Rob de BoerTeilnehmer@Herman: de rem is in dit verhaal buiten de auto….. dus alleen antwoord c is goed.
Rob de BoerTeilnehmerAls het zo in de tekst staat, is het een goed antwoord, ik heb het goed gerekend.
- Diese Antwort wurde geändert vor 6 Monaten, 1 Woche von Rob de Boer.
Rob de BoerTeilnehmerIs m.i. een goed antwoord: de eerste twee woorden zijn precies wat wordt gevraagd, de rest niet meetellen!
Dus gewoon punt toekennen!Rob de BoerTeilnehmerWat doen jullie als leerlingen antwoorden met: „slecht of niet betaalde practica“, of: „geen betaalde praktijk“ in plaats van dat ze het woord stage gebruiken?
Rob de BoerTeilnehmerDit jaar werd er eindelijk eens rekening gehouden met de lengte van het examen. Gelukkig „maar“ 10 teksten en 40 vragen, daarover ben ik zeer tevreden. Toch zat er nog 50% van de leerlingen tot het einde toe, echter niemand gaf aan te weinig tijd te hebben gehad. Naar mijn mening waren de teksten op havoniveau.
De onderwerpen van de teksten waren gevarieerd en de meeste teksten geschikt voor jonge lezers (behalve de tekst over de sjaal), de vraagsoorten hadden helaas niet veel variatie. Er zaten veel beweringsvragen in dit examen, die helaas maar al te vaak slechts één punt opleverden. Slechts één verhoudingsvraag (wat is zin x m.b.t. zin y) en er kwamen geen signaalwoorden in de vragen terug. Dat betreur ik, want daar hebben we veel mee geoefend.
Ik denk dat dit examen redelijk te doen was, ik ga echter wél uit van een N-term van minimaal 0,5 (en ik hoop op hoger).- Diese Antwort wurde geändert vor 6 Monaten, 1 Woche von Rob de Boer.
Rob de BoerTeilnehmerIk heb dit jaar twee groepen havo5:
groep 1 25 lln, 30,6 gemiddeld, hoogste 40 punten, laagste 15
groep 2 21 lln, 31,9 gemiddeld, hoogste 40 punten, laagste 23Rob de BoerTeilnehmerIk denk dat de leerlingen met een N-term van 0,8 goed bedeeld zijn!
Rob de BoerTeilnehmerMijn twee groepen hebben als volgt gescoord:
24 kandidaten, laagste score 18, hoogste 40 gemiddelde 30,8 punten
20 kandidaten, laagste score 24, hoogste 40, gemiddelde 34,2 puntenRob de BoerTeilnehmerDaar ben ik het helemaal mee eens! Korter, minder teksten, meer tijd om écht te lezen!
Rob de BoerTeilnehmerIk vind dat een N-term van 0 zeker geen recht zou doen aan de kandidaten, ik verwacht 0,5
Rob de BoerTeilnehmerIk vond eerlijk gezegd het vwo examen makkelijker te maken omdat daar de juiste antwoorden veel duidelijker waren. De teksten in dit havo examen zijn nogal gedateerd vind ik. De lengte was goed en ook over de opbouw ben ik tevreden: de eerste drie en de laatste vier teksten waren goed te doen en daar hebben mijn kandidaten (enkelen daargelaten) ook goed op gescoord.
Rob de BoerTeilnehmerHet staat er gewoon hoor:“ gibt je nach Stufe … Wärme ab“.
Rob de BoerTeilnehmerAls individuele docenten de regels van het CITO aan de laars gaan lappen, worden leerlingen verschillend beoordeeld en dat is niet eerlijk.
Als je het niet eens bent met de regels, moet je daarover met het CITO in gesprek en niet op eigen houtje de regels aanpassen!- Diese Antwort wurde geändert vor 1 Jahr, 6 Monaten von Rob de Boer.
- Diese Antwort wurde geändert vor 1 Jahr, 6 Monaten von Rob de Boer.
- Diese Antwort wurde geändert vor 1 Jahr, 6 Monaten von Rob de Boer.
Rob de BoerTeilnehmerHet CITO is volgens mij duidelijk:
De vraag is een woord, woordgroep of zin te citeren. De leerling geeft een letterlijke vertaling van het juiste woord, de juiste woordgroep of zin. Mag ik dat ook goed rekenen?
Antwoord:
Nee, want er wordt naar een citaat gevraagd. Een citaat is altijd in de taal van de tekst. Met een vertaling voldoet de leerling niet aan de opdracht.
Terug te vinden hier: https://www.examenblad.nl/examen/frans-vwo/prikbord/2022/vwoRob de BoerTeilnehmerDit zijn mijns inziens allemaal correcte voorbeelden.
Rob de BoerTeilnehmerMijn indruk is dat dit examen prima te maken was: niet te lang, redelijke onderwerpen, geen instinkers bij de vragen. Al met al een prima examen! De teksten waren ook redelijk actueel (een vijftal uit 2020 en zelfs één uit 2021). Ik verwacht weinig problemen met tweede correctoren of gesteggel over een open vraag, een N-term van 0 lijkt mij passend.
Het lijkt wel of het CITO heeft geluisterd naar onze wensen!
Mijn groep van 18 leerlingen scoorde 37,9 punten gemiddeld, slechtste ll. 23 pt beste ll. 47 pt.
Ik ben tevreden!- Diese Antwort wurde geändert vor 1 Jahr, 6 Monaten von Rob de Boer.
- Diese Antwort wurde geändert vor 1 Jahr, 6 Monaten von Rob de Boer.
- Diese Antwort wurde geändert vor 1 Jahr, 6 Monaten von Rob de Boer.
- Diese Antwort wurde geändert vor 1 Jahr, 6 Monaten von Rob de Boer.
Rob de BoerTeilnehmerIn mijn v6 groep van 27 leerlingen is de gemiddelde score 36 punten, met als laagste score 26 punten en als hoogste 49 (mijn toppertje!). Ik ben tevreden!
Ik ga uit van een N-term van 0,5.- Diese Antwort wurde geändert vor 2 Jahren, 6 Monaten von Rob de Boer.
Rob de BoerTeilnehmerIk ben het eens met Eline: auf der Bühne betekent op het toneel (lees: theater).
Rob de BoerTeilnehmerIk stel in dit geval lange gelijk aan slechte. De vraag is slecht (niet lang) 😉
Rob de BoerTeilnehmerHet lijkt mij dat als de leerling „broodtrommel“ opschrijft, hij/zij het antwoord daarmee fout maakt, het staat namelijk niet in de tekst!
-
AutorBeiträge