Verfasste Forenbeiträge
-
AutorBeiträge
-
hpgommansTeilnehmer
33 kandidaten, hoogste 45 (native, Goethe B2 100%), laagste 22 (persoonlijke omstandigheden), gemiddeld 36,7. Natuurlijk verwacht ik een N-term van 1,0, tenzij Cito/CvTE weer niet in staat is gebleken een examen op het juiste niveau te maken.
Aanvullend op de bovenstaande discussie: waarom mogen onze lln niet profiteren van het feit dat Duits hen beter ligt? Waarom moet Duits hetzelfde eindniveau bereiken als Engels (C1) en Frans en Spaans (B2) niet? TTO-lln krijgen toch ook geen moeilijker examen Engels of wordt bij hen toch ook geen lagere N-term toegepast omdat zij een voorsprong (kunnen) hebben?hpgommansTeilnehmerSlechts 5 kandidaten: Gemiddeld 27,4; hoogste 36, laagste 21.
hpgommansTeilnehmerZo moet ik helaas bij een kandidaat „unterschiedlichsten“ fout rekenen…
hpgommansTeilnehmer10 kandidaten, 31,9 gemiddeld, hoogste score 43, laagste 21.
hpgommansTeilnehmerHet was goed te maken. Voor het eerst sinds mensenheugenis had ik zelf geen fout. Hoeveel collega’s mogen er tienen uitdelen deze keer? Mijn groep van 14 had 32,7 punten gemiddeld. Laagste score 18, hoogste 46.
Ik merk dat we er al aan gewend zijn dat Cito geen passend examen maakt -waarbij de N-term gewoon 1,0 hoort te zijn- als collega’s naar een N-term van 0,0 verlangen. Waar Nederlandse lln hoog scoren bij het Goethe Zertifikat, wordt het bij het CSE blijkbaar niet gegund.hpgommansTeilnehmerEr is een aanvulling op het CV.
hpgommansTeilnehmerOok ik zou hier uren over kunnen discussiëren, als het CV er ruimte voor biedt. Die ruimte is er niet, dus vertalingen moeten fout gerekend worden.
hpgommansTeilnehmerAntwoorden zonder tijdsduur, dus alleen met kapot gaan o.i.d. heb ik fout gerekend. Dat zegt mij onvoldoende over de levensduur.
hpgommansTeilnehmerEens met SMK, dus goedkeuren.
hpgommansTeilnehmer17 leerlingen, gemiddeld 34,5, laagste 24, hoogste 47.
Jaarlijkse vraag: hoeveel tienen zijn er gevallen (van jezelf of leerlingen)?hpgommansTeilnehmer@AvRdW Ik vermoed dat men het antwoord zoekt in het „Gefühl der Ohnmacht“ dat later in „Gefühl der Unterlegenheit“ als synoniem wordt weergegeven. Voor mij geeft dit vooral het gevoel weer, dat je er als consument geen invloed op hebt, machteloos bent. Dat is niet hetzelfde als zich minderwaardig voelen. Qua woordenboekbetekenis is Unterlegenheitsgefühl een minderwaardigheidsgevoel, daar is geen speld tussen te krijgen. Lastig… Normaal zou je de leerling het voordeel van de twijfel gunnen. Wat vindt de Examenlijn ervan?
hpgommansTeilnehmer„Citeer de eerste twee woorden van de zin“ biedt hier geen andere mogelijkheid dan het antwoord in het correctiemodel.
hpgommansTeilnehmer14 lln in tijdvak I: gemiddeld 30,4, hoogste 44 (Duitse achtergrond), laagste 17. In principe moet de N-term natuurlijk 1,0 zijn, anders kunnen ze blijkbaar na al die jaren nog steeds geen examen op niveau maken 😉 .
hpgommansTeilnehmerHelaas wordt mijn vraag niet beantwoord:
„Het door het College voor Toetsen en Examens gegeven antwoord is en blijft het antwoord van de deskundigen. Met deze reactie willen wij de mailwisseling besluiten. De vragen uit het veld zijn altijd aanleiding om bij de normeringsvergadering opnieuw met de deskundigen naar het afgenomen examen te kijken. Uw vraag en toelichtingen daarbij worden voorafgaand aan de normering nogmaals bekeken, evenals de toets- en itemanalyses bij deze vraag.“
hpgommansTeilnehmerMijn reactie aan de Examenlijn:
Bedankt voor de reactie. Helaas wordt er niet ingegaan op het feit, dat er in de tekst niet staat dat hij Profi-Musiker wilde worden, wat antwoord C wel impliceert. Bij onze kandidaten wordt er op gehamerd, dat ze het moeten doen met wat er in de tekst staat, dus zouden ze C niet moeten kiezen… Kan iemand aantonen waar in de tekst staat, dat hij Profi-Musiker wilde worden? Dat hij het niet wil worden, kan ik uiteraard wel vinden.
hpgommansTeilnehmerDe volgende reactie heb ik van de Examenlijn gekregen.:
„In de tekst staat in regel 15 dat hij dit werk niet voor altijd wil doen, nergens staat dat hij het werk niet leuk vindt. Hij denkt zelfs na over de studie tandheelkunde (r. 27), dat houdt o.i. in dat hij het werk eerder leuk dan niet leuk vindt. Dat hij niet voor een carrière als musicus kiest, staat wel eenduidig in de tekst (r. 21). Wij houden dus vast aan het cv.“
Zij gaan dus niet in op het feit, dat er nergens in de tekst staat dat hij van plan was Profi-Musiker te worden.
hpgommansTeilnehmerEr staat nergens in de tekst dat hij Profi-Musiker wilde worden. Je kunt het er wel hineininterpretieren, maar: het staat er niet! Wel staat er dat hij het werk in het Dentallabor niet voor de rest van zijn leven wil doen, dus blijkbaar niet zo graag doet. Antwoord C vind ik dus fout en antwoord B meer voor de hand liggen. Ik hoop dat dit een foutje van Cito is en er een erratum volgt.
-
AutorBeiträge