Verfasste Forenbeiträge
-
AutorBeiträge
-
GabrielleFrTeilnehmer
Volledig eens met Piet en medestanders. Dit onderdeel kan beter weggelaten worden, want elk jaar zijn er collega’s die graag hun hoge scores delen en voor een lage N-term pleiten en met welk doel? Jezelf beter voelen vanwege de prestaties van jouw (wellicht 7-vinkjes) leerlingen? Hoe is dat voor de collega’s die het werk onder andere omstandigheden moeten doen met vermoedelijk een heel andere leerling populatie? Het lijkt nu meer op „opschepperij“ en dit staat volgens mij de eigenlijke bedoeling van dit forum in de weg.
Laten we vooral discussiëren/overleggen over de open vragen waarbij leerlingen anders formuleren dan wat in het correctievoorschrift staat, zodat we nieuwe collega’s hierin kunnen ondersteunen voordat ze het gesprek met de tweede corrector gaan voeren.
Ter afsluiting:
We staan allemaal voor ons prachtige vak toch? En als we niet oppassen raken we het kwijt, omdat leerlingen afhaken ons vak te kiezen als de verplichting eraf zou gaan… Leerlingen in grote delen van het land komen namelijk niet met Duits in aanraking zoals met Engels en toch moeten zij op bijna hetzelfde hoge niveau teksten kunnen lezen om vervolgens landelijk een lager gemiddelde te krijgen (zie de verschillen tussen de landelijke gemiddeldes bij vrijwel alle vakken in vergelijking met de moderne vreemde talen).Ook inhoudelijk kan aan de examens veel verbeterd worden: waarom is een Duitse tekst kunnen lezen zoveel belangrijker dan de rest van de vaardigheden? Daar moeten we ons hard voor maken, niet voor een lage N-term!!
GabrielleFrTeilnehmerNegatief verschil met het vwo-examen. Oudere teksten, minder aansprekend ook voor de doelgroep en waarom 12 teksten? Dat gaf bij mijn leerlingen heel veel tijdsdruk en tijdnood, waardoor meerdere leerlingen de laatste teksten hebben afgeraffeld of zelfs niet hebben gemaakt en alleen de meerkeuzevragen random hebben gegokt.
GabrielleFrTeilnehmer37 leerlingen (zwakke groep op 3/4 uitschieters na): laagste 20, hoogste 44. Gemiddelde score 28. Veel leerlingen in tijdnood, dus laatste open vragen niet beantwoord en meerkeuzevragen gegokt. Ik vind 12 teksten ook echt te veel voor een examen. Je zag leerlingen de klok in de gaten houden (1 leerling zelfs in huilen uitgebarsten door de tijdsdruk) en dat is niet goed voor de focus/concentratie.
GabrielleFrTeilnehmer@Chill, ik heb de punten ook niet gegeven, maar ik baal ervan, want de tekst en de vraag begrepen en wat zijn we aan het examineren bij ons vak? Begrip van de tekst toch? Dus dat was even mijn frustratie 🙂
GabrielleFrTeilnehmerBij mij heeft mijn beste leerling (semi-native) deze vraag volledig verkeerd gelezen. Doordat er stond ‚woord en woordgroep‘ heeft hij automatisch geciteerd bij beide opties, omdat in oude examens altijd de vraag naar een woord of woordgroep vragen waren waarbij je het antwoord moest citeren. Super jammer, want hij heeft bij beide opties het exacte antwoord gegeven, maar ja in het Duits… zo zonde. Hier zou ik zo graag wat soepeler met het correctievoorschrift omgaan.
-
AutorBeiträge