Startseite › Foren › ==> Eindexamenforum 2024 <== › VMBO-GT 2024 – Tijdvak I › vraag 10 (ander antwoordmogelijkheid)
- Dieses Thema hat 14 Antworten sowie 13 Teilnehmer und wurde zuletzt vor vor 6 Monaten von Arjan aktualisiert.
-
AutorBeiträge
-
17. Mai 2024 um 09:11 Uhr #92302MvMKTeilnehmer
Een leerling heeft het volgende geschreven:
Ze gaven hem een vertrouwensbewijs om te laten zien hoe erg ze hem waarderen.
De leerling heeft hier wel gezien, dat Maier iets gekregen heeft. Ze heeft alleen het woord vertrouwensbewijs (voor de dubbele punt) vertaald.
Als je naar de vraagstelling kijkt, wordt er gevraagd: Waaruit blijkt dat het Haribo-familiebedrijf Oliver Maier erg waardeert?
Ik neig hier toch naar goed rekenen, ook al heeft ze de inhoud van het vertrouwensbewijs niet omschreven.
Hoe zien jullie dit?
17. Mai 2024 um 09:23 Uhr #92303AnonymInaktivVerschillende leerlingen van mij geven de volgende antwoorden:
– Het Haribo bedrijf vertrouwt Oliver Maier
– Hij krijgt een vertrouwensbewijs omdat hij het recept al drie jaar geheim houdt.
– Doordat ze hem vertrouwen.Ik heb dit tot nu toe goed gerekend omdat de waardering bestaat uit vertrouwen. Ben benieuwd naar meningen van anderen.
17. Mai 2024 um 09:37 Uhr #92304chrhulTeilnehmerIk twijfel ook over een antwoord hier en weet niet zo goed of ik dit moet goedkeuren ja of nee.
‚omdat ze na 3 jaar eindelijk het recept hebben mogen onthullen en er is een nieuwe smaak‘.
Naar aanleiding van het eerste deel zou ik toch geneigd zijn om dit antwoord wel goed te rekenen, maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan. Vinden jullie dat dit wel kan?En
Cora, ik begrijp je overweging, maar tot nu toe zou ik het ook nog fout gerekend hebben, alhoewel ik me voor kan stellen dat het goed gerekend kan worden. MvMk om die reden zou ik ook jouw antwoorden nog niet goedkeuren, maar…. als meerderen vinden dat het wel kan, dan overweeg ik het ook te doen. Op dit moment heb ik het nog gelijkende antwoorden nog fout gerekend.17. Mai 2024 um 11:19 Uhr #92310AdrivanEssenTeilnehmer@MvMK: Alleen vertrouwensbewijs zou in niet goed rekenen: als het goed is trainen we de leerlingen erop dat er na de dubbele punt een uitleg komt, nl. dat hij het bedrijfsgeheim/geheime recept bewaard heeft. En we trainen op doorlezen tot het eind van de zin.
@Cora: Hij krijgt een vertrouwensbewijs omdat hij het recept al drie jaar geheim houdt, zou ik wel goed rekenen omdat daar het bewaren van het geheim wel in zit. Voor vertrouwen zonder geheim /recept heb ik geen punten gegeven.
@Chrhul: voor het onthullen van het recept heb ik geen punten gegeven. Je haalt nergens uit de tekst iets over mogen onthullen. (En reken maar dat het recept altijd naar buiten toe geheim gehouden wordt, maar dat staat ook niet in de tekst 🙂 )17. Mai 2024 um 11:47 Uhr #92319JPTZTeilnehmerWat zouden jullie doen als de leerling aangeeft ‚hij heeft het recept al drie jaar verborgen/geheim gehouden‘.
17. Mai 2024 um 12:55 Uhr #92324goddijnTeilnehmerVoor een antwoord als: „hij heeft het recept drie jaar geheim gehouden“ kan echt geen punt worden toegekend. In de tekst staat namelijk nergens dat hij het recept geheim heeft gehouden.
De vraag is waaruit blijkt dat HARIBO hem erg waardeert. Dat blijkt uit het feit dat ze het geheime recept met hem hebben gedeeld. En uit niets anders.
Onze leerlingen worstelen met ‚vor drei Jahren‘ (interpreteren het als ‚drie jaar lang‘, maar dat betekent het echt niet) en ‚verraten‘ (interpreteren het als ‚verraden‘, maar het betekent hier ‚verklapt‘, ‚verteld‘). Door deze misinterpretaties komen ze op bovenstaande, mijn inziens, onjuiste antwoorden. Niet goed rekenen is mijn mening.17. Mai 2024 um 15:27 Uhr #92328WidoTeilnehmerIk vind in alle bovengenoemde gevallen dat je het niet goed kunt rekenen. Uit het woord vertrouwensbewijs blijkt niet waaruit dat vertrouwen bestaat terwijl de leerlingen juist dat moeten beantwoorden. Het gaat niet om het feit dat hij het recept zelf geheim houdt, maar daarom dat hij het heeft gekregen. De dubbele punt is ook juist waar het om gaat. Pas na deze dubbele punt blijkt waaruit het vertrouwen bestaat.
17. Mai 2024 um 16:54 Uhr #92334jokeTeilnehmerik ben het met lido eens. Het gaat er om dat ze hem het ‚geheime‘ recept hebben gegeven. Als het woord recept er niet bij staat dan neig ik sowieso naar fout. We moeten niet te snel neigen naar antwoorden goed rekenen.
17. Mai 2024 um 16:55 Uhr #92335jokeTeilnehmersorry lido moet natuurlijk Wibo zijn;-)
17. Mai 2024 um 16:56 Uhr #92336jokeTeilnehmergaat lekker……. wido 😉
17. Mai 2024 um 19:38 Uhr #92339pklontTeilnehmerWido hat Recht!
18. Mai 2024 um 15:27 Uhr #92361NicolaasTeilnehmerEens!
20. Mai 2024 um 15:03 Uhr #92415LorenzTeilnehmerHallo allemaal,
Ik twijfel nu ook over een paar antwoorden die ik niet heb goedgekeurd.
Ze waarderen dat het geheime recept ook nog geheim is.
Hij houdt het recept geheim.
Al 3 jaar heeft hij het geheim van het beertjesrecept bewaard.20. Mai 2024 um 18:02 Uhr #92425MarcoTeilnehmer@Lorenz, niet doen. Antwoorden zijn fout. De waardering van Haribo spreekt uit het feit dat ze hem het geheim verteld hebben., niet dat hij dit geheim weet te bewaren.
20. Mai 2024 um 19:54 Uhr #92434ArjanTeilnehmerOf hij het recept geheim gehouden heeft of niet, doet er niet toe voor het antwoord op deze vraag. Het antwoord moet laten zien dat hij zo gewaardeerd wordt dat hij het recept heeft gekregen. Wat hij daarmee vervolgens doet is niet relevant. Ook moet hier toch echt het woord recept genoemd worden.
-
AutorBeiträge
- Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.