Volledig eens met Piet en medestanders. Dit onderdeel kan beter weggelaten worden, want elk jaar zijn er collega’s die graag hun hoge scores delen en voor een lage N-term pleiten en met welk doel? Jezelf beter voelen vanwege de prestaties van jouw (wellicht 7-vinkjes) leerlingen? Hoe is dat voor de collega’s die het werk onder andere omstandigheden moeten doen met vermoedelijk een heel andere leerling populatie? Het lijkt nu meer op „opschepperij“ en dit staat volgens mij de eigenlijke bedoeling van dit forum in de weg.
Laten we vooral discussiëren/overleggen over de open vragen waarbij leerlingen anders formuleren dan wat in het correctievoorschrift staat, zodat we nieuwe collega’s hierin kunnen ondersteunen voordat ze het gesprek met de tweede corrector gaan voeren.
Ter afsluiting:
We staan allemaal voor ons prachtige vak toch? En als we niet oppassen raken we het kwijt, omdat leerlingen afhaken ons vak te kiezen als de verplichting eraf zou gaan… Leerlingen in grote delen van het land komen namelijk niet met Duits in aanraking zoals met Engels en toch moeten zij op bijna hetzelfde hoge niveau teksten kunnen lezen om vervolgens landelijk een lager gemiddelde te krijgen (zie de verschillen tussen de landelijke gemiddeldes bij vrijwel alle vakken in vergelijking met de moderne vreemde talen).
Ook inhoudelijk kan aan de examens veel verbeterd worden: waarom is een Duitse tekst kunnen lezen zoveel belangrijker dan de rest van de vaardigheden? Daar moeten we ons hard voor maken, niet voor een lage N-term!!