Startseite Foren ==> Eindexamenforum 2024 <== VWO 2024 – Tijdvak I Hoe is het bij jullie gemaakt?

Ansicht von 2 Beiträgen – 26 bis 27 (von insgesamt 27)
  • Autor
    Beiträge
  • #92492
    GabrielleFr
    Teilnehmer

    Volledig eens met Piet en medestanders. Dit onderdeel kan beter weggelaten worden, want elk jaar zijn er collega’s die graag hun hoge scores delen en voor een lage N-term pleiten en met welk doel? Jezelf beter voelen vanwege de prestaties van jouw (wellicht 7-vinkjes) leerlingen? Hoe is dat voor de collega’s die het werk onder andere omstandigheden moeten doen met vermoedelijk een heel andere leerling populatie? Het lijkt nu meer op „opschepperij“ en dit staat volgens mij de eigenlijke bedoeling van dit forum in de weg.

    Laten we vooral discussiëren/overleggen over de open vragen waarbij leerlingen anders formuleren dan wat in het correctievoorschrift staat, zodat we nieuwe collega’s hierin kunnen ondersteunen voordat ze het gesprek met de tweede corrector gaan voeren.

    Ter afsluiting:
    We staan allemaal voor ons prachtige vak toch? En als we niet oppassen raken we het kwijt, omdat leerlingen afhaken ons vak te kiezen als de verplichting eraf zou gaan… Leerlingen in grote delen van het land komen namelijk niet met Duits in aanraking zoals met Engels en toch moeten zij op bijna hetzelfde hoge niveau teksten kunnen lezen om vervolgens landelijk een lager gemiddelde te krijgen (zie de verschillen tussen de landelijke gemiddeldes bij vrijwel alle vakken in vergelijking met de moderne vreemde talen).

    Ook inhoudelijk kan aan de examens veel verbeterd worden: waarom is een Duitse tekst kunnen lezen zoveel belangrijker dan de rest van de vaardigheden? Daar moeten we ons hard voor maken, niet voor een lage N-term!!

    #92495
    NicoletteBrands
    Teilnehmer

    ik ben het eens met Jansberg, dat de excellente leerlingen (waar ik er dit jaar 2 van heb) ‚beloond‘ worden met een 8,1 en een 8,2. Bij excellent hoort m.i. een cijfer dat richting de 9 gaat.
    Verder vond ik het examen eerlijk aan de makkelijke kant, wat de afgelopen jaren steeds het geval was. De teksten hebben niet (meer) de moeilijkheidsgraad die ze een tiental jaar geleden hadden.

    Ik had 1 groep, 15 leerlingen gemiddeld 38 punten, laagste 27 en hoogste 45 punten

Ansicht von 2 Beiträgen – 26 bis 27 (von insgesamt 27)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.