Ansicht von 11 Beiträgen – 1 bis 11 (von insgesamt 11)
  • Autor
    Beiträge
  • #92267

    De definitie woordgroep is onduidelijk. Ik heb een aantal leerlingen dat opschrijft: „unterschiedlichsten Menschen kommen und gehen“ Jammer dat ik dat fout moet rekenen!

    #92269
    Rob de Boer
    Teilnehmer

    Is m.i. een goed antwoord: de eerste twee woorden zijn precies wat wordt gevraagd, de rest niet meetellen!
    Dus gewoon punt toekennen!

    #92277
    charlyschmaal
    Teilnehmer

    Daar ben ik het niet mee eens. Er staat in het correctievoorschrift heel duidelijk dat als er meer of minder geciteerd wordt , 0 punten toegekend dienen te worden. Ik pleit er dus toch ook voor om het fout te rekenen. Sowieso is vraag 2 bij mij maar door 3 leerlingen goed beantwoord.

    #92290
    elinevos
    Teilnehmer

    Ik heb ook redelijk wat leerlingen met “kommen und gehen“ erbij. Super jammer. Ik reken het fout, zoals het correctiemodel het verwacht, maar het voelt niet goed.
    Ik hoop dat ze hier toch nog naar gaan kijken. Specifieer woordgroep inderdaad.

    #92298
    Rob de Boer
    Teilnehmer

    Zeker, het voelt niet goed om het fout te rekenen als leerlingen „kommen und gehen“ hebben toegevoegd.
    De vraag is weliswaar: citeer de woordgroep die overeenkomt met „dwars door de maatschappij“ en daar hoort inderdaad kommen en gehen niet bij. Het is echter wel zo dat het CITO met de keuze voor het niet preciseren van „woordgroep“ dit soort antwoorden op zich afroept. Ik vind dat een leerling prima begrijpt waar het over gaat, maar niet precies weet waar woordgroep begint en waar dat ophoudt.
    Ik hoop dat het CvtE hierop een aanvulling wil doen, zeker omdat het examen landelijk ook al niet geweldig wordt gemaakt.

    #92301
    hpgommans
    Teilnehmer

    Zo moet ik helaas bij een kandidaat „unterschiedlichsten“ fout rekenen…

    #92333
    Marieke Schroder
    Teilnehmer

    Een woordgroep kan uit vier of vijf woorden bestaan, of zelfs meer. Het aantal woorden is niet beperkt; het belangrijkste is dat ze samen een syntactische eenheid vormen die een specifieke functie vervult binnen een zin. Enkele voorbeelden van langere woordgroepen zijn:

    – Naamwoordelijke woordgroep :”de grote zwarte hond van de buren“
    – Werkwoordelijke woordgroep :“heeft gisteren heerlijk gegeten“
    – Bijwoordelijke woordgroep : „heel erg snel en behendig“
    – Voorzetselgroep :”op de oude houten tafel in de keuken“

    Dit is wat de leerling dus leert tijdens les Nederlands. Is het niet beter dat Cito vraagt naar een “woordpaar”?

    #92342
    Pablo
    Teilnehmer

    Tot een ERRATUM moet het citaat echt fout gerekend worden, zodra het meer is dan het gegeven antwoord in het correctievoorschrift. Het staat er overduidelijk.

    #92373
    Pablo
    Teilnehmer

    Verder heb ik waarschijnlijk het vervelendste antwoord om te beoordelen: „schiedlichsten Menschen“, leerling vergeet „unter-„. Fout rekenen????

    #92382
    MarianneW
    Teilnehmer

    Zou ik goedrekenen, Pablo.

    #92385
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Zou ik fout rekenen. Zie ik niet als een spelfout of overschrijffoutje. Leerling snapt niet wat hij opschrijft.

Ansicht von 11 Beiträgen – 1 bis 11 (von insgesamt 11)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.