Ansicht von 11 Beiträgen – 1 bis 11 (von insgesamt 11)
  • Autor

De definitie woordgroep is onduidelijk. Ik heb een aantal leerlingen dat opschrijft: „unterschiedlichsten Menschen kommen und gehen“ Jammer dat ik dat fout moet rekenen!

Rob de Boer
    Teilnehmer

Is m.i. een goed antwoord: de eerste twee woorden zijn precies wat wordt gevraagd, de rest niet meetellen!
    Dus gewoon punt toekennen!

charlyschmaal
    Teilnehmer

Daar ben ik het niet mee eens. Er staat in het correctievoorschrift heel duidelijk dat als er meer of minder geciteerd wordt , 0 punten toegekend dienen te worden. Ik pleit er dus toch ook voor om het fout te rekenen. Sowieso is vraag 2 bij mij maar door 3 leerlingen goed beantwoord.

elinevos
    Teilnehmer

Ik heb ook redelijk wat leerlingen met “kommen und gehen“ erbij. Super jammer. Ik reken het fout, zoals het correctiemodel het verwacht, maar het voelt niet goed.
    Ik hoop dat ze hier toch nog naar gaan kijken. Specifieer woordgroep inderdaad.

Rob de Boer
    Teilnehmer

Zeker, het voelt niet goed om het fout te rekenen als leerlingen „kommen und gehen“ hebben toegevoegd.
    De vraag is weliswaar: citeer de woordgroep die overeenkomt met „dwars door de maatschappij“ en daar hoort inderdaad kommen en gehen niet bij. Het is echter wel zo dat het CITO met de keuze voor het niet preciseren van „woordgroep“ dit soort antwoorden op zich afroept. Ik vind dat een leerling prima begrijpt waar het over gaat, maar niet precies weet waar woordgroep begint en waar dat ophoudt.
    Ik hoop dat het CvtE hierop een aanvulling wil doen, zeker omdat het examen landelijk ook al niet geweldig wordt gemaakt.

hpgommans
    Teilnehmer

Zo moet ik helaas bij een kandidaat „unterschiedlichsten“ fout rekenen…

Marieke Schroder
    Teilnehmer

Een woordgroep kan uit vier of vijf woorden bestaan, of zelfs meer. Het aantal woorden is niet beperkt; het belangrijkste is dat ze samen een syntactische eenheid vormen die een specifieke functie vervult binnen een zin. Enkele voorbeelden van langere woordgroepen zijn:

– Naamwoordelijke woordgroep :”de grote zwarte hond van de buren“
    – Werkwoordelijke woordgroep :“heeft gisteren heerlijk gegeten“
    – Bijwoordelijke woordgroep : „heel erg snel en behendig“
    – Voorzetselgroep :”op de oude houten tafel in de keuken“

Dit is wat de leerling dus leert tijdens les Nederlands. Is het niet beter dat Cito vraagt naar een “woordpaar”?

Pablo
    Teilnehmer

Tot een ERRATUM moet het citaat echt fout gerekend worden, zodra het meer is dan het gegeven antwoord in het correctievoorschrift. Het staat er overduidelijk.

Pablo
    Teilnehmer

Verder heb ik waarschijnlijk het vervelendste antwoord om te beoordelen: „schiedlichsten Menschen“, leerling vergeet „unter-„. Fout rekenen????

MarianneW
    Teilnehmer

Zou ik goedrekenen, Pablo.

Gilbert Jansen
    Teilnehmer

Zou ik fout rekenen. Zie ik niet als een spelfout of overschrijffoutje. Leerling snapt niet wat hij opschrijft.

Ansicht von 11 Beiträgen – 1 bis 11 (von insgesamt 11)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.