Startseite › Foren › ==> Eindexamenforum 2024 <== › HAVO 2024 – Tijdvak I › Examenbespreking
- Dieses Thema hat 0 Antworten sowie 1 Teilnehmer und wurde zuletzt vor vor 6 Monaten von Gilbert Jansen aktualisiert.
-
AutorBeiträge
-
19. Mai 2024 um 20:53 Uhr #92390Gilbert JansenTeilnehmer
Ter info: Bron Facebook Levende Talen
Verslag examenbespreking Havo Duits 2024 17-05-2024
Georganiseerd door het Carolus Clusius College, Zwolle (online via MS Teams)
Aanwezig:
Gerda Bosveld van der Capellen Scholengemeenschap, Zwolle
Jim Voorhorst Onderwijsroute &Jij, Zwolle
Michaela Tränkle Olympus College, Arnhem
Floor van Beekveld Heerbeekcollege, Best
Marianne Vos Sint Maartenscollege, Voorburg
O. D. Sitvast Portus Meridiem, Rotterdam
Marianne Weits Winkler Prins, Veendam
Gaby Hermans Singelland, Drachten
Hannah Huizing CS Vincent van Gogh, Assen
Susanne Zandvliet-Dertwinkel Teylingen College, Noordwijkerhout
Marjo van Vliet College voor Toetsen en Examens (als toehoorder)
Paul Stevelmans Levende Talen
Evelien van Dijk Carolus Clusius College, Zwolle
Antje Boessling Carolus Clusius College, Zwolle (notuliste)
Algemene opmerkingen:
Positief:
• Goed te doen
• Mooie gevarieerde teksten
• Wel leuke en interessante onderwerpen
• Gevarieerde vragen
• MC-vragen: twee vragen kon je eigenlijk meteen wegstrepen
Algemeen:
• Veel leerlingen werkten tot het laatste moment.
• De moeilijkheidsgraad werd door de leerlingen verschillend ervaren.
• De vraagstelling moest nauwkeurig gelezen worden, niet alleen de teksten.
• Veel weggevers, simpele vragen – té makkelijk?
Negatief:
• Soms rare verschijnselen in de teksten,
bijv. “einerseits” – er volgt geen “andererseits”.
• Taalkundige termen zijn lastig voor leerlingen.
• Geen “scan”-tekst meer op het eind – jammer – kunnen leerlingen nog punten
verdienen.
• Bij dit examen is de vraag: toetsen we de leesvaardigheid van de leerlingen of
toetsen we de toets?
Open vragen:
Vraag 2 (tekst 1):
• “kommen und gehen“ erbij ook goed rekenen?
→ niet goed, staat niet in het antwoordmodel, is niet deel van het antwoord.
• Alleen “unterschiedlichsten” goed? → Dit is wel de juiste zin, maar geen
woordgroep; → niet goed, is geen woordgroep
• Het is belangrijk om echt aan het antwoordmodel vast te houden om sommige
discussies te voorkomen!
Vraag 4 (tekst 1):
Welke formuleringen kunnen we goed rekenen?
“abklären”: in het antwoordmodel staat: “overleggen”
• Het gaat om een nieuwe tattoo willen laten zetten – niet om een oude, een die
je al hebt gezet.
• “Hand en hals/nek, op een zichtbare plek” moet in het antwoord staan.
Wel goed:
inlichten, doorgeven, laten weten, eerst met de werkgever over hebben, aangeven
Iets met “eerst/van tevoren, eerder” moet erin staan
Niet goed: verklaren
Twijfelachtig: “oppassen met tattoos”
Vraag 7 (tekst 2):
• Het antwoordmodel is niet duidelijk; “oriënteren” is vaag.
• Als je goed naar de signaalwoorden kijkt, is het antwoord duidelijk (“da”, “und”)
• Er staat duidelijk dat ze een slecht betaalde stage heeft.
• Is “werk, baan” acceptabel? → het correctiemodel zegt er niets over, dus kan
breed geïnterpreteerd worden. → Goed rekenen.
Vraag 17 (tekst 6):
Moet zijn: “Ja, das …”
• Is “Und schon …” niet ook goed als antwoord? Dat hadden meerdere
docenten als antwoord. Als je de vraag goed leest (wat verduidelijkt de kritiek),
dan wordt duidelijk dat het inderdaad met “Ja, das …” begint. → niet goed
Vraag 33 (tekst 9):
Welke formuleringen kunnen we goed rekenen?
Leerlingen hebben allerlei formuleringen gebruikt.
• “Ze voelde zich anders” → goed
• Over het liedje “Ariël”: Dit is een concretisering op gepest worden.
→ twijfelgeval – dit is wel een reden waarom ze niet blij was met haar naam.
→ sowieso goed, als duidelijk gemaakt wordt dat het met “pesten” te maken
heeft.
• “erbuiten vallen” → goed (= dat betekent: anders zijn dan anderen)
• “riskeren” → niet goed
• “ze schaamt zich voor haar naam” → niet goed
• Als het algemeen gehouden wordt (mensen met een ongewone naam)
→ goed
• Gepersonaliseerde geboorteartikelen → niet goed
• Er zijn geen cadeaus voor kinderverjaardagen met ongewone namen
→ goed
• Als een kind een ongewone naam heeft kun je geen kinderspullen kopen met
die naam → goed
Multiplechoicevragen:
Vraag 32 (tekst 9):
Deze vraag was moeilijk voor de leerlingen. Het woord “Gutachten” is lastig.
Hoe hadden de leerlingen dit antwoord kunnen vinden?
• Opzoeken in een woordenboek. Maar in verschillende woordenboeken is dit
woord verschillend, uitgebreid vertaald/uitgelegd. De vertaling is wel te vinden.
• De andere twee antwoorden kunnen uitgesloten worden.
• Dit is een vraag voor cijfer 9/10 (vwo-vraag?) -
AutorBeiträge
- Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.