Ansicht von 1 Beitrag (von insgesamt 1)
  • Autor
    Beiträge
  • #92390
    Gilbert Jansen
    Teilnehmer

    Ter info: Bron Facebook Levende Talen

    Verslag examenbespreking Havo Duits 2024 17-05-2024
    Georganiseerd door het Carolus Clusius College, Zwolle (online via MS Teams)
    Aanwezig:
    Gerda Bosveld van der Capellen Scholengemeenschap, Zwolle
    Jim Voorhorst Onderwijsroute &Jij, Zwolle
    Michaela Tränkle Olympus College, Arnhem
    Floor van Beekveld Heerbeekcollege, Best
    Marianne Vos Sint Maartenscollege, Voorburg
    O. D. Sitvast Portus Meridiem, Rotterdam
    Marianne Weits Winkler Prins, Veendam
    Gaby Hermans Singelland, Drachten
    Hannah Huizing CS Vincent van Gogh, Assen
    Susanne Zandvliet-Dertwinkel Teylingen College, Noordwijkerhout
    Marjo van Vliet College voor Toetsen en Examens (als toehoorder)
    Paul Stevelmans Levende Talen
    Evelien van Dijk Carolus Clusius College, Zwolle
    Antje Boessling Carolus Clusius College, Zwolle (notuliste)
    Algemene opmerkingen:
    Positief:
    • Goed te doen
    • Mooie gevarieerde teksten
    • Wel leuke en interessante onderwerpen
    • Gevarieerde vragen
    • MC-vragen: twee vragen kon je eigenlijk meteen wegstrepen
    Algemeen:
    • Veel leerlingen werkten tot het laatste moment.
    • De moeilijkheidsgraad werd door de leerlingen verschillend ervaren.
    • De vraagstelling moest nauwkeurig gelezen worden, niet alleen de teksten.
    • Veel weggevers, simpele vragen – té makkelijk?
    Negatief:
    • Soms rare verschijnselen in de teksten,
    bijv. “einerseits” – er volgt geen “andererseits”.
    • Taalkundige termen zijn lastig voor leerlingen.
    • Geen “scan”-tekst meer op het eind – jammer – kunnen leerlingen nog punten
    verdienen.
    • Bij dit examen is de vraag: toetsen we de leesvaardigheid van de leerlingen of
    toetsen we de toets?
    Open vragen:
    Vraag 2 (tekst 1):
    • “kommen und gehen“ erbij ook goed rekenen?
    → niet goed, staat niet in het antwoordmodel, is niet deel van het antwoord.
    • Alleen “unterschiedlichsten” goed? → Dit is wel de juiste zin, maar geen
    woordgroep; → niet goed, is geen woordgroep
    • Het is belangrijk om echt aan het antwoordmodel vast te houden om sommige
    discussies te voorkomen!
    Vraag 4 (tekst 1):
    Welke formuleringen kunnen we goed rekenen?
    “abklären”: in het antwoordmodel staat: “overleggen”
    • Het gaat om een nieuwe tattoo willen laten zetten – niet om een oude, een die
    je al hebt gezet.
    • “Hand en hals/nek, op een zichtbare plek” moet in het antwoord staan.
    Wel goed:
    inlichten, doorgeven, laten weten, eerst met de werkgever over hebben, aangeven
    Iets met “eerst/van tevoren, eerder” moet erin staan
    Niet goed: verklaren
    Twijfelachtig: “oppassen met tattoos”
    Vraag 7 (tekst 2):
    • Het antwoordmodel is niet duidelijk; “oriënteren” is vaag.
    • Als je goed naar de signaalwoorden kijkt, is het antwoord duidelijk (“da”, “und”)
    • Er staat duidelijk dat ze een slecht betaalde stage heeft.
    • Is “werk, baan” acceptabel? → het correctiemodel zegt er niets over, dus kan
    breed geïnterpreteerd worden. → Goed rekenen.
    Vraag 17 (tekst 6):
    Moet zijn: “Ja, das …”
    • Is “Und schon …” niet ook goed als antwoord? Dat hadden meerdere
    docenten als antwoord. Als je de vraag goed leest (wat verduidelijkt de kritiek),
    dan wordt duidelijk dat het inderdaad met “Ja, das …” begint. → niet goed
    Vraag 33 (tekst 9):
    Welke formuleringen kunnen we goed rekenen?
    Leerlingen hebben allerlei formuleringen gebruikt.
    • “Ze voelde zich anders” → goed
    • Over het liedje “Ariël”: Dit is een concretisering op gepest worden.
    → twijfelgeval – dit is wel een reden waarom ze niet blij was met haar naam.
    → sowieso goed, als duidelijk gemaakt wordt dat het met “pesten” te maken
    heeft.
    • “erbuiten vallen” → goed (= dat betekent: anders zijn dan anderen)
    • “riskeren” → niet goed
    • “ze schaamt zich voor haar naam” → niet goed
    • Als het algemeen gehouden wordt (mensen met een ongewone naam)
    → goed
    • Gepersonaliseerde geboorteartikelen → niet goed
    • Er zijn geen cadeaus voor kinderverjaardagen met ongewone namen
    → goed
    • Als een kind een ongewone naam heeft kun je geen kinderspullen kopen met
    die naam → goed
    Multiplechoicevragen:
    Vraag 32 (tekst 9):
    Deze vraag was moeilijk voor de leerlingen. Het woord “Gutachten” is lastig.
    Hoe hadden de leerlingen dit antwoord kunnen vinden?
    • Opzoeken in een woordenboek. Maar in verschillende woordenboeken is dit
    woord verschillend, uitgebreid vertaald/uitgelegd. De vertaling is wel te vinden.
    • De andere twee antwoorden kunnen uitgesloten worden.
    • Dit is een vraag voor cijfer 9/10 (vwo-vraag?)

Ansicht von 1 Beitrag (von insgesamt 1)
  • Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.