In het verleden ben ik er regelmatig tegen aan gelopen, dat er blijkbaar verschillende ‚bronnen‘ worden geraadpleegd om het werk van de leerlingen te beoordelen. Sommige collega’s (waaronder ik) houden zich strikt aan het correctievoorschrift, andere wachten eerst nog het verslag van de eindexamenbespreking MVT af om dit overleg als folie (naast het correctievoorschrift) te gebruiken om het werk van de leerlingen te corrigeren en daardoor ook later (eigenlijk soms te laat) op te sturen naar de 2e corrector. Volgens mijn inzien ontstaat hierdoor wildgroei, en zijn sommige collega’s en hun leerlingen hiervan de dupe. In het verleden werd op dit forum regelmatig benadrukt om zich uitsluitend aan het correctievoorschrift van het examen te houden.
Tegelijkertijd nodigt het verslag van de eindexamenbespreking uit om hiervan gebruik te maken door statements zoals bijvoorbeeld “ welke formuleringen rekenen wij (niet) goed.“
Ik blijf deze gang van zaken lastig vinden en wil dan ook dit probleem nogmaals onder de aandacht brengen.